Sunday 15 April 2012

PROSES PENGHASILAN STABAIL


Proses Penghasilan Arca
Apabila mendengar nama Alexander Calder, gambar abstrak arca tergantung akan terlintas di fikiran. Telefon bimbit kinetic hanya sebahagian badan luas kerja Calder. Dia juga dicat dengan minyak dan mencipta arca dinding pegun dan dikenali sebagai ‘stabail’. Dalam pelajaran ini, pelajar akan menghasilakan sebuah patung di dinding atau sekeping freestanding yang diilhamkan beliau.

Bahan-Bahan
Taskboard baru, semulajadi berasakan kayu medium yang digunakan oleh arkitek dan pereka bentuk 3-D bagi mewujudkan model kerana mudah dipotong dengan gunting atau pisau kraf. Apabila menjejaskan, lengkung boleh dibentuk yang akan dikekalkan apabila kering. Ia menerima apa-apa yang berasaskan air atau berasaskan pelarut cat atau noda.

Persediaan
  1. Lihat contoh rujukan arca Alexander Sculpture’s di www.calder.org
  2. Kenalpasti warna pilihan Calder’s dalam arca. Beliau lebih cenderung memilih ‘secondary colour’ untuk membezakan salah satu bahagian arcanya daripada bahagian yang lain. Warna hitam dan putih memainkan peranan penting dan percaya warna merah merupakan warna yang bertentangan. Bincangkan kegunaan garis, bentuk dan cara pembuatan yang berkaitan dengan satu sama lain di dalam arca Calder’s.

Proses
  1. Sediakan lakaran awal dan disarankan agar para pelajar membuat lakaran 3-D daripada kertas skrap berat atau ‘board’untuk merancang membina arca sebelum membuat versi terakhir.
  2. Potong kepingan daripada ‘Taskboard’ dengan gunting atau gunakan pisau kraf untuk membuat potongan yang teliti. Elakkan daripada membengkokkan bahan apabila kering.
  3. Dengan menggunakan kepingan kecil ‘Taskboard’,percubaan dengan menghasilkan keping membentuk oleh kedua-dua belah yang basah menggunakan pengabut botol yang diisi dengan air kosong. Ini akan menyebabkan pereka akan mengenalpasti had bahan yang cuba untuk membentuk kepingan besar.

No comments:

Post a Comment